Skrivprojekt – ÖN, del 1

Del 1 Flygkraschen

Att skriva spännande (förutsättningar) Du befinner dig mitt ovanför Stilla havet. Det är din tredje flight inom loppet av några veckor. Du är trött, men allt har varit lugnt och gått enligt planerna. Tills nu. Det blåser storm och regnet slår mot fönsterrutan och blixtrar lyser upp himlen. Besättningen springer runt, skriker saker till varandra och du inser att läget är allvarligt. Plötsligt blir himlen upplyst av blixten, åskan mullrar och du hör en fruktansvärd smäll. Innan du hinner tänka faller syrgasmasken ned. Planet har tappat sin bakre del och planet sjunker nu i rasande fart.

Arbetsuppgiften

Nu får du fortsätta: Beskriv vad som händer från första skakningarna i planet ändå till sekunden innan kraschen.

Du kan börja så här: Jag nickar och ler mot flygvärdinnan som passerar. Bredvid mig sitter en gammal dam. Vi småpratar och jag får reda på att hon är rädd för att flyga. Jag försöker lugna henne. Jag förklarar att det är vanligt med dåligt väder på denna sträcka, men hon blir inte övertygad. Plötsligt skakar planet till.

Tillvägagångssätt

• Skriva ca 10-15 minuter.

• Läsa varandras (parvis)

• Ge förslag på hur kompisen kan fortsätta eller peka på saker i texten som kan göras annorlunda.

• Fortsätt skriv!

 

Klar?

Kontrollera följande:

  • meningsbyggnad, skiljetecken, stor bokstav, stavning.
  • att du har använt dig av många verb för att beskriva vad som sker på flygplanet.
  • att du följer samma form hela tiden. Berättarperspektiv
  • att du använder samma tempus.Verbets tempus

    Tempus betyder tid, och verb kan skrivas i olika tidsformer. Det finns fem tidsformer:

    • Presens=nutid
    • Preteritum=dåtid
    • Perfekt = har ordet “har” framför sig
    • Pluskvamperfekt = har ordet “hade” framför sig
    • Futurum = något som skall hända

 

  • har med ledtrådar till läsaren

 

Bra jobbat!