Populärmusikens historia från 1800 – talet till idag
https://www.youtube.com/watch?v=U3l78NjyVxo&list=PLFQp_4Of6z5wxERKXV4YPecPrqoOqPPc1 ca 8 minuter
Musikhistorien i ett medley
http://www.concerthotels.com/100-years-of-rock/ – 100 år av rock
Vi kommer att arbeta med musikhistoria från 1800- talets mitt fram till idag. Detta arbete kommer att pågå fram till jullovet och sedan fortsätta under vårterminen.
Syfte:
Genom undervisningen i ämnet musik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
- spela och sjunga i olika musikaliska former och genrer,
- skapa musik samt gestalta och kommunicera egna musikaliska tankar och idéer, och
- analysera och samtala om musikens uttryck i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang.
Centralt innehåll
I årskurs 4-6
Musicerande och musikskapande
- Sång, melodispel och ackompanjemang i ensembleform i olika genrer.
- Gehörsmusicerande efter musikaliska mönster, till exempel ackordföljder, perioder och kompmodeller.
- Imitation och improvisation med röst och instrument, rytmer och toner.
- Musikskapande med utgångspunkt i musikaliska mönster och former, till exempel ackordföljder och basgångar.
- Musikframföranden.
Musikens verktyg
- Röst- och hörselvård vid musikaliska aktiviteter, till exempel uppvärmningsövningar.
- Rösten som instrument för olika vokala uttryck, till exempel sång, jojk och rap.
- Ackord- och melodiinstrument, bas och slagverk för melodi- och rytmspel eller för ackompanjemang.
- Rytm, klang och dynamik, tonhöjd, tempo, perioder, taktarter, vers och refräng som byggstenar för att komponera musik i olika genrer.
- Digitala verktyg för ljud- och musikskapande.
Musikens sammanhang och funktioner
- Ljudets och musikens fysiska, tanke- och känslomässiga påverkan på människan i olika sammanhang. Hur musik används för påverkan och rekreation och i olika rituella sammanhang.
- Ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om musicerande och om intryck samt upplevelser av musik.
- Musik tillsammans med bild, text och dans. Hur olika estetiska uttryck kan samspela.
- Konstmusik, folkmusik och populärmusik från olika kulturer och deras musikaliska karaktärsdrag.
Mål
Efter avslutat arbetsområde :
- har du fått kunskap om olika musikstilar och dess betydelse för musikens utveckling
- deltagit i sång och instrumentspel
- har du tränat på takt och rytm
- har du fått skapa en egen låt
- kan du på ett enkelt sätt beskriva musikens påverkan på människan
Uppgift
Du kommer att få skapa ett tidshjul där man kan följa musikens utveckling från 1850-talet fram till 2016 ( framtiden). Vi kommer att skriva korta fakta texter tillsammans och enkelt och klistra in de i tidshjulet.
http://bradleybowmedia.blogspot.se/2012/09/timeline-of-music-video-history.html