Undervisningsinnehåll
Under vårterminen kommer åk 3 att arbeta med temat: Vi gör musik!
Arbetet kommer ha som utgångspunkt i olika instrument.
Vi kommer att prata om hur de fungerar, låter och är uppbyggda .
Eleverna kommer att få chans att testa på befintliga instrument från olika instrumentgrupper, göra musik med spända strängar, spända membran, musik med träblock samt spela Boomwhackers .
Eleverna kommer vidare att få konstruera sina egna instrument och sedan använda sitt egna instrument och komponera egen musik, enskilt och i grupp.
Även musik i omgivningen kommer att tas upp. Där får eleverna chans att upptäcka och beskriva ljud som finns runt omkring oss framför allt utomhus.
Till sist kommer eleverna få utvärdera och utveckla arbetet.
Avslutningsvis sker troligen ett musikframträdande i slutet av vårterminen. Då får eleverna spela på sina instrument och sjunga tillsammans.
Syfte:
”Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla en musikalisk lyhördhet som gör det möjligt att i samarbete med andra skapa, bearbeta och framföra musik i olika former. Undervisningen ska ge eleverna både möjlighet att utveckla en tilltro till sin förmåga att sjunga och spela och ett intresse för att utveckla sin musikaliska kreativitet.”
Centralt innehåll
Musicerande och musikskapande
- Sång och spel i olika former: unison sång, kanon och växelsång samt ensemblespel.
- Imitation och improvisation med rörelser, rytmer och toner.
- Enkla former av musikskapande, till exempel med utgångspunkt i text eller bild.
Musikens verktyg
- Rösten som instrument med variation av rytm, klang och dynamik.
- Slagverk, stränginstrument och tangentinstrument med variation av rytm, klang och dynamik.
- Rytm, klang, dynamik och tonhöjd som byggstenar för att musicera och komponera musik.
- Musiksymboler, bilder och tecken.
Musikens sammanhang och funktioner
- Olika instrument från grupperna blås-, sträng-, tangent- och slagverksinstrument.
- Hur instrumenten låter och ser ut