Projekt- sommarlåten

 

Du har i uppgift att tillsammans med några klasskamrater tolka en låt.

Centralt innehåll

 

Kunskapskrav vi arbetar mot

Eleven kan delta i gemensam sång och följer då i någon mån rytm och tonhöjd. Eleven kan även spela delar av en enkel anpassad melodi-, bas- och slagverksstämma samt bidra till ackompanjemang på ett ackordinstrument med några ackord. Dessutom sjunger eller spelar eleven på något instrument i viss mån med tajming.

Eleven kan, utifrån egna musikaliska idéer, bidra till att skapa musik genom att med hjälp av röst, instrument eller digitala verktyg utgå från några enkla musikaliska mönster och former och pröva hur dessa kan bidra till en fungerande komposition.

Uppgift

  • Börja med att välja ut en låt som din grupp vill göra om.  ( 1 vers och 1 refräng från låten)Temat på texten ska vara sommar och ska kunna framföras på skolavslutningen så tänk till på innehållet i texten.

 

  • Lyssna på låten och ta en bit i taget och skriv ner er mening.

 

  • Gör sedan så hela första versen och refrängen.

 

  • Till texten och den befintliga melodin ska ni nu kompa på instrument och andra saker som ni tycker passar till er låt. Låt fantasin flöda.  Tips! Spela in olika ljud hemma med mobil och sätt ihop på lektionen. Det kan var allt ifrån riktiga instrument till kuddar, studsbollar, bestick, flaskor, någon som visslar etc.

 

  •  Det sista ni ska göra är en musikvideo. Videon ska spegla texten och de instrument ni valt ska synas i videon.

 

Du ska också :

  • Sätta ut alla delar av låten. Det vill säga intro, vers, refräng, solo, brygga, outro.  Lämnas in på Showbie senast vecka 18
  • Utvärdera din arbetsinsats.   Vad bidrog du med? , Hur gjorde ni för att komma på och samla idéer? Hur gick genomförandet? Hur blev slutprodukten?  Lämnas in senast vecka 20
  • Spela in 1 sång  + The cup song + instrument( valfritt) och skicka in till mig senast vecka 19!  ( se separat information)